Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

1 1 1 1 1 (0 Értékelés)

A mediterrán étrend jelentős mennyiségű halat tartalmaz, amely igen gazdag a gyulladásgátló omega-3 zsírsavakban, így csökkentve a szív-érrendszeri és a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát. A bőséges mennyiségű gyümölcs és zöldség sokféle olyan növényi vegyületeket tartalmaznak, amelyek megvédik a rákkeltő anyagoktól az ereket és a sejteket. Legújabb vizsgálatok azt mutatják, hogy az olíva olaj fogyasztása tovább fokozza ezeket az előnyös hatásokat.

olivabogyoEredetileg a kutatók úgy gondolták, hogy az olíva olaj legfőbb előnye az, hogy egyszeresen telítetlen zsír. Mivel az olíva olaj alkotórészeinek 75%-a egyszeresen telített zsírsavakból áll, és csak 13%-a telített zsír, így érthető, hogy miért csökken a vér koleszterin szintje abban az esetben, ha a legfőbb zsírforrás a vaj és a húsok helyett az olíva olaj. Az elemzések a mediterrán étrend vérnyomást csökkentő hatásával is az olíva olajat hozzák összefüggésbe.

Ezen felül az olíva olaj számos további előnnyel bír más, többszörösen telítetlen növényi olajokhoz képest. A kutatások szerint az egyszeresen telítetlen olajok kisebb mértékű, különböző béldaganatok kialakulását elősegítő, epesav termelést váltanak ki az emésztőrendszerben. Mivel az egyszeresen telítetlen olajok stabilabbak, mint a többszörösen telítetlenek, ezért kevesebb káros szabadgyök termelődik és ezáltal kevesebb káros vérkoleszterin (LDL) jön létre. Az LDL koleszterin károsítja a véredényeket, gyorsítja az érelmeszesedés kialakulását és olyan változást idézhet elő a génekben, amely daganatos megbetegedésekhez vezethet. Meg kell említeni, hogy bár az olíva olajban nincs a tengeri élőlényekben gazdagon megtalálható omega-3 zsírsav, azonban felerősíti annak gyulladásgátló hatását.

A legújabb kutatások azt mutatják, hogy az olíva olaj egészségre áldásos hatása a benne lévő több mint 30 növényi összetevőből származik. Ezen összetevők antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásai védik a szív-érrendszert és gátolják a daganatos megbetegedések kialakulását. Az olíva olaj összetevői megnövelik azon enzimek hatását is, amelyek blokkolják a rákkeltő anyagok (karcinogénák) működését és elősegítik a szervezetből való ürülésüket. Úgy tűnik, hogy ezek az összetevők lelassítják a rákos sejtek növekedését és elősegítik önpusztításukat. Bár ezek a kedvező hatások sokkal inkább laboratóriumi kutatások, mint embereken elvégzett klinikai vizsgálatok eredményeként mutathatóak ki, azonban a mediterrán étrendet követő népcsoportokban végzett felmérések is alátámasztják ezeket.

olivaolaj2Az olíva olaj valamennyi fajtája tartalmaz az egészségre oly kedvező egyszeresen telített zsírt, a leginkább védelmet biztosító növényi alkotóelemek azonban az "extra szűz" vagy "szűz" olíva olajban találhatók. Tárolásuknál ügyelni kell arra, hogy nem túl világos és nem túl meleg helyen tartsuk annak érdekében, hogy a bennük lévő növényi vegyületek ne sérüljenek.

A "tiszta" (pure) olíva olaj is sok egyszeresen telített zsírt tartalmaz, azonban a feldolgozás során sok fontos növényi alkotóelem tönkremegy benne. A "light" olíva olaj sem színében, sem ízében, sem zsír-és kalóriatartalmában nem annyira karakteres. Sokan süteményekhez használják vagy akkor, amikor el akarják kerülni az olíva olajra oly jellemző ízt, azonban a hasznos növényi vegyületek jelentős része itt is elpusztul a feldolgozás során, ezért ilyenkor a repceolaj jelenthet megfelelő alternatívát.

Egy szakács szempontjából az olíva olaj nem a legjobb választás a főzéshez, mert az extra szűz olíva olajban természetesen megtalálható üledék magas hőfokon odaéghet és jobban füstölhet. A repceolaj és a mogyoróolaj alkalmasabbak sütéshez-főzéshez, mert jobban bírják a magas hőmérsékletet.

Source: AICR

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés