Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

1 1 1 1 1 (0 Értékelés)

Amikor először szembesülünk a cukorbeteg étrenddel, hirtelen betarthatatlannak tűnik, hogy mostantól kezdve rendszerezettebben kell táplálkoznunk, szénhidrátot számolgatva, folyamatosan éhesen.

Ha ehhez még egyéb panasz is társul, például étel allergia, szív-, és érrendszeri betegségek, vesebetegség, vagy éppen epe panaszok, akkor végképp úgy érezhetjük, hogy a különböző étrendek összeegyeztethetetlenek, már tényleg semmit sem ehetünk.

Lássuk mi a helyzet a cukorbeteg- és az epekímélő étrend összehangolásával!

Sokszor elhangzott már, hogy a cukorbeteg étrend tulajdonképpen az egészséges táplálkozásnak megfelelő, szinte mindenki számára ajánlott rendszert jelent. Kedvező a magas rosttartalmú, teljes kiőrlésű ételek, zöldségek, a legtöbb gyümölcs fogyasztása. Kerülendők a finomított cukrok, a méz, az aszalt gyümölcsök. Rendszeresen, azonos időben célszerű étkeznünk, egyszerre nem óriási mennyiségeket befalva.

Jó hír, hogy ezek a szabályok epebetegség esetében is ugyanúgy ajánlottak!

A cukorbeteg étrendben is ajánlott a magas zsírtartalmú ételek kerülése, a szív-, és érrendszeri szövődmények megelőzése végett. Epe problémák esetén a magas zsírtartalom szintén kerülendő, hiszen súlyos panaszokat, görcsöket okozhat.

A cukrok elhagyása szintén mindkét étrendnél betartandó. Diabetes esetében ennek okát talán említenünk sem kell. A kiváltott erőteljes inzulin elválasztás pedig fokozza a koleszterin képződést, ezáltal növeli az epekőképződés kockázatát.

Ajánlott a magas rosttartalmú ételek fogyasztása. Ilyenek a teljes kiőrlésű élelmiszerek, a durum tészta, a barna rizs, a különböző pelyhek, korpák (pl.: zabpehely). Egyrészt lassítják a vércukorszint megemelkedését, vagyis kiegyensúlyozottabbá teszik az értékeket. Másrészt gátolják a koleszterin felszívódását és segítik az ürülést, ezáltal segítik, hogy elkerüljük az epekő képződését.

Az eddig említettek mellett nagyon fontos a rendszeres, megfelelő mennyiségű étkezés is!

Nem szabad éheztetnünk magunkat, a megfelelő vércukorértékekhez az adott mennyiségű szénhidrátot kell elfogyasztanunk, ahogy többet, úgy kevesebbet sem érdemes. A rendszeres étkezés az epeürülést is segíti, ezáltal a kőképződés valószínűségét csökkenti. Ha naponta csak egyszer-kétszer eszünk, az epefolyadék besűrüsödhet, mivel nincs megfelelő inger ami stimulálhatná az epeürülést. Ezáltal a kő kialakulásának kockázata is nő.

Epeproblémák esetén kerülendők az erősen fűszerezett, vagy a magas illóolaj tartalmú élelmiszerek, mivel könnyen panaszokat válthatnak ki. Azt mindenkinek a saját érzékenysége határozza meg, hogy melyik élelmiszer okoz panaszt, saját tapasztalat alapján lehet meghatározni az elkerülendő alapanyagokat.

A cukorbeteg és az epekímélő étrend tehát könnyen összeegyeztethető a mindennapokban, hiszen nagyon hasonló elveket kell betartanunk. Ráadásul a helyes táplálkozás az egész család egészségére jótékony hatással lesz!

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés