Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

Szakácskönyvünk újdonságaiból:

1 1 1 1 1 (2 Értékelés)

A nátrium (Na) a szervezetben található só, amit kívülről általában konyhasó formájában viszünk be NaCl vagyis nátriumklorid formájában. A felnőttek Na szükséglete 2 gramm, amit ha át szeretnénk számolni, 5g konyhasónak, azaz egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

Az európai országokban a tényleges napi sóbevitel a kívánatosnál jóval magasabb, 9-12 g. Tanulmányok szerint Magyarországon elérheti a 15-20 grammot is.

Létfontosságú ásványi anyagról van szó, nélkülözhetetlen számunkra, de túlzott bevitele komoly megterhelést jelent szervezetünknek. Az élelmiszeriparnak nagy szerepe van ebben, ugyanis minden kész és félkész étel hemzseg a konyhasótól, hogy kitolják a tartósítás idejét és fokozzák az ízélményt. Magas nátriumtartalmú élelmiszereink közé tartoznak a kenyérfélék, húskészítmények, egyes sajtok, konzervek, tartósított félkész élelmiszerek, sós rágcsálnivalók, és természetesen legfőbb forrása a konyhasó valamint különféle fűszerkeverékek.

A nátrium szervezetben kiemelkedő szerepe közül két létfontosságú az ingerületátvitel és az izomműködésben kifejtett hatás. Vizelettel és izzadtsággal a nátrium távozik, erős izzadásnál akár 0,5 g Na is kiütülhet egy nap alatt, aminek pótlása nagyon fontos. A túlzott nátriumbevitel viszont káros lehet magas vérnyomás estén, ilyenkor csökkentett nátrium tartalmú étrendre van szükség. A vérnyomás szempontjából a kálium (K) aránya is fontos a szervezetben. Konyhai sózásra mindenképpen ennek figyelembe vételével válasszunk sót.

A feleslegben elfogyasztott só megköti a vizet, ezzel érpályában keringő vér térfogata megnő és az így megemelkedő vérnyomás gyorsítja az érelmeszesedést, érelzáródáshoz vezet.

A sószegény diéta

A csökkentett nátriumtartalmú diéta elsődleges célja a vérnyomás csökkentése és normális szinten tartása, a betegség létrejöttében szerepet játszó, táplálkozással befolyásolható rizikófaktorok csökkentése, mint például az elhízás, az emelkedett vérzsírszint, a túlzott sófogyasztás és az alacsony kálium, magnézium és calcium bevitel javítása.

A csökkentett nátrium tartalmú diéta jellemzői:

  • Túlsúlyosaknál energiaszegény, ugyanis 10 kg súlycsökkenés jelentős vérnyomás csökkenést eredményez
  • A tápanyagösszetételt tekintve zsírszegény 0,8g/testtömeg-kilogramm
  • Hozzáadott cukor mentes
  • Nátrium szegény (1,5-4 g/nap)
  • Káliumban gazdag (3500 mg/nap)- fokozza a Nátrium ürítést, ezáltal támogatja a szív munkáját
  • Calcium gazdag (1200 mg/nap)
  • Magnéziumban gazdag (350- 500 mg/nap)
  • Élelmi rostban dús (35-45 g/nap)
  • Kerülendő a mértéktelen alkoholfogyasztás!

A nátrium csökkentésének több változata is létezik, bármelyiket is választjuk a cél, hogy az ételek így is ízletesek legyenek.

  • Az egyik variációnál a nyersanyag-válogatással, konyhasó hozzáadása nélkül, csak a nyersanyagok természetes Na-tartalmát figyelembe véve, napi 1500-2000mg nátriumbevitel lehetséges.
  • A másodiknál az ételek konyhasó hozzáadása nélkül készülnek de még plusz mennyiségként, kézi sózásra engedélyezett napi 2-5g NaCl (800-2000mg Na) használata, mely együttesen napi 2800-4000mg Na-bevitelnek felel meg.

Hogyan főzzünk kevesebb sóval?

Főzés során az előkészítő műveleteknél a következőkre kell hangsúlyt fektetnünk: Az alacsony Na-tartalmú nyersanyagokat, de ízesítés nélkül is jóízűeket részesítjük előnyben. Ezeknek a kívánalmaknak a friss és gyorsfagyasztott zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök felelnek meg, ide sorolhatók még a tej és a savanyított tejtermékek (joghurt, aludtej, kefir, natúr túró).

Kerülendő nyersanyagok a sóval ízesített, vagy tartósított élelmiszerek, nyersanyagok: húskészítmények, szalonna, füstölt, pácolt készítmények, sajtok, sós túrókrémek, juhtúró, chipsek, sózott olajos magvak, sózott péksütemények, sós kekszek, ropi, kovászos és sós uborka, savanyúkáposzta, kechup, mustár, gyors- és készételek, szójaszósz.

A kenyér sótartalma is jelentős, ami 1,5-2% jelent, tehát 100g-ban akár 800mg Nátrium is lehet!

A hagyományos főzési-sütési eljárások helyett javasolt a gőzben, zöldséglében főzés, a pörkölés, pirítás, roston sütés, grillezés, a teflonban, alufóliában és sütőzacskóban sütés. Jól alkalmazható ételkészítési eljárás a rétegezés, töltés, tűzdelés (gombával, zöldséggel, fokhagymával), és só hozzáadása nélkül is jóízűvé teszi a húst, ha zöldség alapú mártással együtt tálalják.

Sokaknál problémát jelent, hogy csak a sós ízt kívánják és ez vezet a sóban gazadag táplálkozásukhoz. Erre jó megoldást kínál a fokozatos átszoktatás más ízek felé, vagyis az ízáthangolás.

A sótlanság leplezését, elfogadhatóvá tételét szolgálja (savanykás, édeskés ízek felé) és a fűszerezés: friss vagy szárított fűszer- és zöldségnövények használata, pl. vasfű, kapor, petrezselyemzöld, zeller, snidling, vöröshagyma, fokhagyma, kömény, majoránna, fűszerpaprika, rozmaring, kakukkfű, borsikafű, vanília, szegfűszeg, citrom és narancs héja, leve, ánizs, citromfű. Jól ízesít még a pirított mandula, mogyoró, dió.

A konyhasó helyett előnyös a csökkentett Na-tartalmú só használata, melynek 40% a kálium-klorid és a szárított zöldségekből készült Vegamix. A csökkentett Na- tartalmú só krónikus veseelégtelenségben nem használható.

Az étkezés záró fogása mindig jóízű (édeskés, savanykás) legyen, hogy kellemes emlék maradjon az ételek elfogyasztása után.

Vásárlás esetén hogy igazodom el a feltüntetett Nátrium mennyiségeken?

100 g ételben:

  • ha 0,2 g-nál kevesebb, akkor a nátrium mennyiség alacsony
  • 0,2 - 0,4 g között a nátrium mennyiség közepes
  • A 0,5 g-ot meghaladó nátrium mennyiség magas érték

Az átváltás: 1 g nátrium = 2,5 g só (nátriumklorid - NaCl)

Ne tévessze meg, hogy a végtermék esetleg édes ízű, attól még só is lehet benne bőven! Sok reggeli "müzli" tartalmaz 0,5g nátriumot 100grammonként.

„Enni szükséglet, de intelligensen enni művészet"
La Rochefoucauld

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés