Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

1 1 1 1 1 (1 Értékelés)

Megérkezett a nyár, és vele együtt a várva várt finom gyümölcsök is elkezdtek érni. Ha ezeket a zamatos ízeket szeretnénk tovább is megőrizni, és a hideg téli napokon egy kis nyarat csempészni az étrendünkbe, nem kell mást tennünk, mint befőttnek, lekvárnak, dzsemnek elkészíteni kedvenc gyümölcsünket.

Az eperszezon már lassan a végéhez közeledik, talán már sokan el is készítették lekvárnak, dzsemnek. A cseresznye már sok kertben piroslik, a meggy, a ribizli, a málna, a sárgabarack, és a többi ízletes nyári gyümölcs azonban még egy kicsit várat magára. Készüljünk hát fel a befőzésükre!
A hagyományos befőzési eljárások a cukorbetegségben szenvedők számára nem megfelelőek, hiszen a lekvárok, dzsemek szénhidráttartalmát (a bennük levő gyümölcs szénhidráttartalmán felül) nagymértékben megnöveli a befőzéskor hozzáadott cukor.
Milyen módon készíthetjük el akkor a befőtteket, lekvárokat, hogy azok ízletesek is legyenek, ugyanakkor szénhidráttartalmuk töredéke legyen a hagyományos módon készült társaikénak?
Ehhez röviden tekintsük át, hogy a cukorbetegséggel élők milyen édesítőszereket használhatnak diétájukban, és ezek közül melyek alkalmazhatók a befőzési eljárások során. Diabétesz diétában nagyon jól alkalmazhatók az úgynevezett mesterséges édesítőszerek, mivel ezek energiatartalma gyakorlatilag nulla. Ezek olyan szintetikus úton előállított szerves vegyületek, amelyek a természetben nem fordulnak elő. Édesítőképességük nagy, a cukornál több százszor édesebbek. Ilyen mesterséges édesítőszer például a szacharin, a ciklamát, az aceszulfám-K, vagy az aszpartám.
A boltokban kapható különböző fantázianévvel ellátott édesítőszerek általában nem egyfajta vegyületet tartalmaznak, hanem kevert készítmények. Ilyen például a ciklamát, és a szacharin keveréke, amely a legtöbb tabletta, illetve folyékony édesítőszer alapja, illetve gyakori az aszpartám, és az aceszulfám-K kombinációja is.
Ha édesítőszerrel szeretnénk befőttet készíteni, akkor 1 kg gyümölcshöz kb. 2 evőkanál folyékony édesítőszert szükséges adnunk, tablettából pedig egy üvegbe 4-5 szemet tegyünk. Nagyon fontos, hogy ha cukor nélkül főzünk be, kizárólag egészséges gyümölcsöket használjunk, ugyanis ebben az esetben a cukor tartósító szerepe kiesik, és jobban kell ügyelnünk arra, hogy a befőtt/lekvár hosszan eltartható legyen, és ne romoljon meg az üvegben.
A természetes édesítőszerek között is találunk olyat, amelyik bátran beilleszthető a cukorbeteg diétába. A sztívia, más néven jázminpakóca, Közép- és Dél-Amerikában őshonos növény, melynek a leveleiből vonják ki az édesítőszerként használt szteviolglikozidokat (E 960). Kizárólag növényi eredetű, természetes, alacsony energiatartalmú (2,7 kcal/g) édesítőszer, amely 300-szor édesebb a cukornál. Asztali édesítőszerként por, tabletta, vagy folyadék formájában különböző elnevezéssel van forgalomban. Ma már a boltok pocain is kapható olyan befőzőcukor, amely sztíviát tartalmaz, így a befőzés során mintegy 30%-kal kevesebb cukor lesz az elkészített lekvárban. Befőzés esetén 1 kg gyümölcshöz 1 tasak sztíviás befőzőcukrot használjunk.
Átlagos tápértékadatok 100 gr befőzőcukorban: energia 391 kcal, szénhidrát 95 g fehérje 0,0g, só 0,10 g zsír: 0,1 g

Zalai Noémi dietetikus

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés