Diab-Pont Konyha

nálunk minden a cukorbetegekről szól

dietazoknak

2016-ot írunk, de még az újonnan diagnosztizált diabéteszesek is hallhattak olyan ajánlások – igaz, ezek negyven-ötven évvel ezelőttiek -, hogy a cukorbeteg, ha éhes, egyen húst-hússal, egyen naponta 3 zsemlét, naponta legfeljebb csak fél almát egyen stb. Már akkor kerülendő volt a cukor, szőlőcukor és a méz, viszont korlátlanul volt fogyasztható a fehérje (hús, sajt, tojás stb.), és a zsiradék (szalonna, tepertő, bő zsiradékban sültek). Meg is lett az eredménye, szív- és érrendszeri szövődmények formájában.

A nátrium (Na) a szervezetben található só, amit kívülről általában konyhasó formájában viszünk be NaCl vagyis nátriumklorid formájában. A felnőttek Na szükséglete 2 gramm, amit ha át szeretnénk számolni, 5g konyhasónak, azaz egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

olivaolajNem meglepő, hogy a mediterrán étrendet szinte mindig együtt emlegetik az egészséggel. A korlátozott mennyiségű hús és vaj fogyásztása miatt alacsony a telített zsírok bevitele, melyek emelik a vér koleszterin szintjét és valószínűleg egyes rákos megbetegdések kialakulásában is szerepet játszanak.

Az utóbbi évszázadok tendeciái alapján a kutatások azt mutatják, hogy a kevesebb növényi eredetű táplálék és a nagymértékű hús-és sajtfogyasztás rendkívül károsan hat az emésztőrendszerre. Ezeknek a hatásoknak egy részét mi magunk is megtapasztalhatjuk, ha megnézzük a fehér és a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér fogyasztása után.

Ne engedjük, hogy az éppen trendi fogyókúrák a szénhidrátokról szóló veszélyekkel téveszthessenek meg bennünket! A szénhidrát az egészséges diéta része, üzemanyaggal látja el a szervezetet, amely a fizikai tevékenységet és a megfelelő szervi működést lehetővé teszi. Az azonban tény, hogy bizonyos szénhidrátok sokkal jobbak, mint mások.